Anca Dinculescu vorbeşte despre (alte) parfumuri de nişă, analizează percepţii şi povesteşte despre simţuri. Un articol lung şi cuprinzător, pasional şi pe alocuri carnal.
Despre mirosuri şi chimie
Este ştiinţific dovedit că mirosul este un simţ mult mai complex decât gustul. Structurile nervoase cu rol de decodificare olfactivă sunt suficient de complexe la om încăt să poată distinge între mii de mirosuri diferite.
Nu acelaşi lucru îl putem spune despre gust care, cu ajutorul limbii, poate să identifice cinci senzaţii de bază: dulce, sărat, acru, amar şi picant. Deşi cele două simţuri sunt într-o strânsă legătură, influenţând felul în care percepem lucrurile din jurul nostru, se întâmplă mai rar ca gustul singur să ne poate trezi amintiri, sau să ne evoce anumite stări. Cui nu i s-a întâmplat ca o aromă cunoscută să îi amintească de o anumită perioadă din viaţă, de anumite persoane sau de situaţii în care s-a aflat la un moment dat? Mirosul comunică direct şi instantaneu cu creierul, mai precis cu hipotalamusul şi sistemul limbic, depozitarele emoţiilor. Mai mult, pentru că mirosurile sunt stocate în inconştient, deci ferite de cenzură, ele creează senzaţii înainte ca noi să apucăm măcar să ne dăm seama.
Un parfum în faza de debut
Reacţiile chimice care se petrec în noi pot fi descompuse până la cel mai mic detaliu cunoscut în ştiinţă, dar nu vă temeţi, nu ne-am propus să disecăm problematica mirosului până la nivel de atom şi moleculă. Însă, la drept vorbind, până la sânge tot am pătruns. Şi asta pentru că am vrut să împărtăşim cu voi o idee surprinzătoare în materie de olfactiv. Este vorba despre un nou parfum de nişă, conceput în jurul ideii de sânge. Blood Concept este un parfum nou, prezentat în premieră la expoziţia Esxence din Milano, în primăvara aceasta. Aflată la a patra ediţie, expoziţia a găzduit peste 150 de brand-uri exclusiviste ale parfumeriilor de lux. Ca să înţelegeţi mai bine, Esxence este o expoziţie internaţională, care îşi rezervă dreptul de a-şi selecta atent oaspeţii prin intermediul unui comitet tehnic alcătuit din experţi, chimişti sau parfumieri reputaţi. Dacă eşti o casă de parfumuri de nişă, sau chiar un creator independent şi vrei să expui la Esxence, vei fi analizat în funcţie de două criterii principale: calitativ-artistic şi criteriul de distribuţie. Comitetul tehnic Esxence publică în urma analizei aplicanţilor o listă cu expozanţii admişi, una cu cei respinşi, precum şi una denumită Spotlight, care cuprinde parfumurile debutante, ce au un loc rezervat în interiorul spaţiului expoziţional şi sunt demarcate de o zonă separată.
Blood Concept se prezintă în sticluţe de 40 sau 60 ml, având capac cu pipetă, care permite aplicarea picătură cu picătură. Eu una, am o slăbiciune pentru capacele neconvenţionale ale parfumurilor, de exemplu le prefer pe cele cu pulverizator cu burduf, pentru că mi se pare că adaugă un plus de farmec ritualului de îngrijire, dar aş fi bucuroasă să încerc un sentiment mai visceral în faţa retro-romanticului meu Iles d’or de Molinard.
Blood Concept – o chestiune de compatibilitate
Stând să enumăr sintagmele româneşti din înţelepciunea populară care conţin cuvântul „sânge”, ajunsesem la : …ai în sânge, …de sânge albastru, …sângele apă nu se face, la care m-am oprit pentru că am rememorat cum am primit invitaţia la evenimentul Madison. O prietenă mi-a oferit-o pentru că aflase că începusem să scriu despre o pasiune pe care o avem în comun. O tipă influentă, cu o personalitate puternică şi obiceiuri de cumpărare cel puţin la fel de pronunţate, A. este un adevărat mit urban în carne şi oase. Pe scurt, A. iubeşte luxul şi luxul o iubeşte pe ea. Fireşte, magazinele nu ezită să îi ofere pliculeţe îmbietoare cu te-miri-ce. Azi e o mostră Chanel, maine e o invitaţie la petrecere şi uite aşa, am ajuns să vă scriu pe îndelete despre parfumul cu pricina.
Într-o seară de primăvară cu mult mai călduroasă decât era normal, am sunat o altă bună prietenă şi am hotărât să mergem împreună la eveniment. Am mers pe jos de la Sala Palatului până pe Ion Brezoianu, la magazinul Entrance, unde am găsit gălagie şi multe pahare de Martini cu gheaţă. Entrance este un magazin de nişă, multi-brand, unde poţi găsi haine inedite semnate Comme des Garçons, Bernhard Willhelm sau Cos, pentru a le enumera pe cele mai cunoscute. Conceput sub forma unei petreceri cu tematica Wear your identity party, evenimentul i-a adus în aceeaşi încăpere cu noi pe creatorii parfumului-vedetă a serii. Parfumul cu pipetă, Blood Concept este creat de doi italieni: Giovanni Castelli, designer de moda si cofondator al brandului de parfumerie Acqua di Stresa, si Antonio Zuddas, copywriter si fotograf. Cei doi au realizat parfumul în colaborare cu casa de parfumuri APF din Grasse, Franţa. Cu o oră înainte de miezul nopţii, după ce adulmecaserăm suficient atmosfera şi parfumurile, i-am abordat pe Alexandra Giucă şi Ionuţ Bursuc, brand manager respectiv PR pentru Madison Perfumery, cu care am vorbit despre, evident… parfumuri.
Alexandra ne-a explicat procesul de concepere al parfumului, în care cei doi parfumieri au pornit de la ideea de sânge, ca element revelator al evoluţiei umane de până în zilele noastre. Pe scurt, Blood Concept vine în 4 esenţe diferite, care corespund celor patru grupe sanguine principale: zero, A, B şi AB. Fiecare esenţă este un amestec de elemente relevante corespunzând unei anumite epoci şi grupe de sânge în parte. Toate parfumurile din această gamă sunt unisex şi au în comun notele uşor metalice, aşa cum este descris adesea şi mirosul sângelui.
Zero O
Este cea mai veche grupă de sânge, aparţinând celei mai îndepărtate epoci şi face trimitere la omul primordial. Parfumul este un compus de cimbru, zmeură, mesteacăn şi lemn de cedru. Deşi nu este şi grupa mea sanguină, O este preferatul meu.
A
Următorul în ordinea evoluţiei, A, conţine arome de frunze de roşii, busuioc şi anason stelat.
B
Apoi, B reprezintă omul care începe să călătorească şi să-şi diversifice obiceiurile alimentare. Parfumul acestei grupe este lemnos şi uşor condimentat, conţinând note de măr, cireaşă neagră, piper, rodie şi ceai negru.
AB
Ultimul şi cel mai tânăr este AB, vorbeşte despre omul care trăieşte în marile aglomerări urbane şi de aceea este descris ca fiind sintetic. AB este o compoziţie minerală cu aldehide, aluminiu şi ardezie în nota de vârf, cristal de stâncă în cea de mijloc şi note metalice, în bază.
Bineînţeles că nu trebuie cu necesitate să potriveşti unul din aceste parfumuri la grupa ta de sânge, ci mai mult să-ţi cauţi compatibiltatea cu una din aceste 4 esenţe. Reluând o replică a celor doi creatori Blood Concept, pană la urmă, parfumul este întodeauna o chestiune de compatibilitate.
O păpuşă cu stil
Foarte tare articolul! Documentat si bine scris.