Mi-a sunat de zeci de ori in minte acest titlu, pana sa il pun pe foaie si sa-mi dau seama de multiplele semnificatii. De ce am ales acest titlu? A aparut Harper’s Bazaar Romania, numarul decembrie-februarie 2011-2012.
Intre zecile de titluri glam sau mass-market era pur si simplu sclipitoare. Nu ma refer neaparat la auriul care innobileaza negrul, nici la machiajul impecabil ori bijuteriile superbe pe care le poarta modelul de pe coperta, nici la blondul ce apare fin sub taieturile brute ale literelor aurii, ci la tot. Un tot.
Este genul de coperta la care tanjesc toate, dar absolut toate publicatiile glossy: cea care vinde. Iar o coperta aproape perfecta ascunde, de cele mai multe ori, pagini care nu formeaza doar o revista, doar un numar, ci un numar de colectie. Si ce inseamna, de fapt, numar de colectie? Sunt acele pseudo-denumiri dezvaluite in titluri mari si in editorialul semnat de redactorul-sef, acelea care dezvaluie o exclusivitate, cele “outrageous”, ce inseamna un numar de colectie?
Colectia este ceva deosebit, ceva numai al tau, este acel cumul de reviste pe care le tii ani si ani, care isi schimba locuinta odata cu tine. Este fiecare revista in parte, pe care o iei peste anii despre care scriam mai sus si care este la fel de actuala, care are o poveste in spatele fiecarui articol sau editorial de moda, care nu moare.
Acum ceva vreme am decis sa nu mai cumpar nicio revista daca nu-mi place coperta. Coperta este, de fapt, cartea de vizita a produsului print. Chiar daca interiorul lasa de dorit, coperta trebuie sa fie impecabila. Ori cel putin sa-mi dea impresia ca o echipa s-a straduit cu adevarat sa realizeze o coperta care sa fie demna de a sta in mainile publicului-tinta, indiferent care ar fi acela.
Cumpar revistele glossy romanesti luna de luna, le sustin, le iubesc, indiferent de greselile pe care le gasesc, mai mici ori mai mari, indiferent de lumina folosita la un editorial, indiferent de informatie. Cand cumperi o carte este mult mai usor: stii la ce sa te astepti, poti citi rapid cele cateva randuri de pe spatele copertei si decizi. Revistele glossy sunt ca un carusel, niciodata nu stii ce se poate intampla, nu-ti dai seama exact cat de repede se invart sau dispar si nici daca ti se va face rau citindu-le. Si ador acest “risc”.
Am decis sa scriu despre coperta Harper’s Romania pentru ca este pur si simplu o coperta frumoasa. De fapt, este o coperta superba. Armonia fonturilor, a culorilor alese, este aproape perfecta, cum spuneam. Inca nu am deschis-o, nici macar nu am scos-o din tipla. Nu am nicio indoiala ca este un numar bun insa nu voiam sa ma las influentata in niciun fel de continut, pentru ca cea mai importanta este, pana la urma, pentru toata lumea – consumator de glossy, client de publicitate, dar mai ales pentru echipa editoriala – coperta.
Este noapte, scriu intr-o lumina difuza care se reflecta discret in “B”-ul aurit. Frumoasa. Fiecare numar bun al oricarei publicatii ajunge in colectia mea, insa acesta este, cu adevarat, un numar de colectie. Nu stiu ce se va intampla cu presa print, insa daca va mai exista, peste 20 de ani cred ca voi putea scoate Bazaarul meu cumparat in prima noapte din decembrie si va fi… un exemplu de coperta.
Dar stii ce e curios? Ca desi avem un “peisaj media (glossy)” destul de consistent, calitatea lipseste. Unde’s anii aia (’90), cind apareau revista dupa revista si se intreceau sa produca ceva de calitate, sa mai “fure” ceva din placinta de piata? O coperta ca asta de sus, in tonurile alea aparent reci, e mai classy deci toate celelalte glossy-uri, foste glory-uri, ale presei noastre feminine.
S-au dus vremurile cand publicitatea sustinea, intr-adevar, un produs, s-a dus vremea salariilor frumoase, asadar, odata cu trecerea anilor au scazut numarul de pagini si calitatea.
Insa oamenii de calitate, cei care pot face o revista glossy intr-adevar frumoasa, inca exista. Doar ca sunt imprastiati care pe unde, iar un singur om nu poate, fizic, sa faca o revista frumoasa cu totul. Din pacate.
Piata din RO, cred eu, nu este inca suficient de matura sa sustina produse calitative de presa, din oricare industrie: glossy, business, cultural si altele.
Mai avem nevoie de cateva generatii care sa invete calitate si continut si sa ofere de 10 ori mai mult.
Nu stiu. Cateva generatii suna mult. Eu sunt de parere ca generatia exista si se formeaza raid. Doar ca nu este sustinuta si compacta.
Elena, si eu sunt de parere ca, din pacate, piata romaneasca nu este suficient de matura.
Hi! I’ve just stopped by to thank-you for this interesting entryTake care!
Eu admir fiecare coperta a reviste Luxury http://www.mtr.ro/site/ro/Advertising/luxury/. Imi inspira eleganta, rafinament, calitate. Si cand vad literele aurite de pe coperta… :). Nu stiu ce sa zic despre continut, nu mi-am luat niciodata revista, dar pare a fi interesanta. Cred ca imi satisfac curiozitatea curand.
Pai, la cumparat reviste, atunci, Alina! 🙂
Sa sustinem presa glossy print pentru ca este atat de frumoasa…
Vorbeam despre glossy print si caderea libera in care pare a intra si cu Miruna, aici: http://siblondelegandesc.ro/2012/02/15/beauty-editorii-din-print-in-online/
[…] eu la urmatorul articol, primul pe care-l scriu aici, aplicat, despre produse anti aging, revin la Harper’s Bazaar, numarul decembrie-februarie 2011-2012 si gasesc raspunsul meu la intrebarea “De ce la 27 de ani?”. Ei bine “Potrivit doctoritei […]
[…] o coperta aproape perfecta, dupa cea din decembrie, Harper’s Bazaar, despre care am scris aici. Culorile sunt mai mult decat potrivite pentru o luna… neutra. Nu este nici martie plin de […]
[…] româneasc?, m-am rezumat s? le colectez (sic!) ?i nu am analizat în scris o revist? pân? la coperta Harper’s. Dup? num?rul din ELLE, urmeaz? o a treia revist? de colec?ie pe anul acesta: InStyle de […]